Showing posts with label the day i miss everything and everyone in the place where i belong. Show all posts
Showing posts with label the day i miss everything and everyone in the place where i belong. Show all posts

Thursday, October 21, 2010

bila terasa rindu..

A strong person knows how to keep their life in order. Even with tears in their eyes, they still manage to say "I'm ok" with a smile (Cik Awan, 2010)

Well said, Cik Awan.
Suddenly I miss being in Adelaide, so much.

Sunday, May 23, 2010




Menulis sebegini di FB masa hari ibu. Tiada sambutan rasmi, tiada hadiah. Mendapat ucapan melalui sms dari Along dan Wani. Jujurnya, saya masih tiada keinginan untuk bergembira dan bersuka ria buat masa ni. Masih tidak jelas dengan perasaan sendiri. Masih ada rasa terkilan, kosong dan hambar. Penuh dengan persoalan, tanda tanya dan "what if..?".


Tapi cikenit kesayangan ni yang buat saya meraikan hari ibu buat kali pertama dalam hidup. Melihat perubahan dia dari hari ke hari, buat saya bertambah sayang. Semoga Allah kekalkan bahagia saya dengan cikenit ni sampai ke hujung nyawa. InsyaAllah.

Friday, March 12, 2010


Inilah perkara yang akan terjadi apabila ibu anda memiliki akaun FB dan  memiliki anak-anak istimewa seperti kami di dalam senarai rakannya. Mintak ampun ye Mak, selalu jadi bahan senda gurau kitorang. Camne pun, kitorang sume sayang Mak beribu-ribu lemon. Hehe.

Monday, March 08, 2010

SATU
Shah Alam, 2002.
Aunty Z: Awak ni belajar kat mana?
Me: Saya kat UiTM Shah Alam.
Aunty Z: Yang sebelah tu?
My Sis: Saya sekolah lagi kat SAB.
Aunty Z: Kakaknya?
Me: Saya kat UiTM la.
Aunty Z: Bukan awak. Kakak belajar kat mana?
Me: Saya la kakak. Ni adik saya.
Aunty Z: Bukan awak la, yang ni (sambil tunjuk ke arah Mak)
Me: Tu Mak saya la, bukan Kakak.
Aunty Z: *Speechless*

DUA
Felda Trolak, 2010
Umi: Pak, ni la Cikgu yang dok ajar kami kat kelas masak-masak tu.
Ayah Umi: Oh, ni la yang hang dok cerita kat Pak tu. Cikgu ni dah ada anak ke?
Mak: Ni yang kecik ni cucu saya la ni (tunjuk kat Nasyran)
Ayah Umi: *Puzzled* Cucu?
Mak: Ni semua keliling saya ni, anak saya la. Ni cucu saya yang pertama dari anak perempuan saya yang ni.
Ayah Umi: La.. dah ada cucu ke? Nampak muda lagi.

Sunday, March 07, 2010

ONE
Mak: Dik, tadi kat rumah kenduri, ramai orang tanya mak, kau dah kerja ke belum?
Me: Dah tu mak cakap apa?
Mak: Mak cakap la kau belum kerja lagi, pastu macam-macam diorang tanya, kenapa tak kerja?
Me: Lain kali kalau ada orang tanya kenapa Adik tak kerja lagi, Mak cakap je sebab suami Adik dah kaya sangat. Mesti diorang tak tanya apa dah lepas tu.

TWO
Nenek J: Nenek tengok anak Nurul ni pendek je, tak panjang pun.
Me: Nak buat camne Nek, dah ayahnya pun tak tinggi mana.
Nenek J: A'ah la, dah baka pendek agaknya, kan?
Me: Takpe Nek, nanti Nurul tarik kaki tangan dia bagi jadi panjang. Takde la dia ikut je keturunan pendek, kan?

THREE
Cik N: Eh, kau dari mana ni Yah? Siap dengan beg banyak-banyak ni.
Mak: Baru balik dari KLIA. Ambik Nurul balik dari Australia.
Cik N: Bukan baru bulan lepas ke dia balik ke sana?
Mak: Dah suami dia bagi duit suruh balik, balik la dia.
Cik N: Eh budak ni. Dia buat Australia tu pergi balik macam KL ke Chow Kit je.

Wednesday, March 03, 2010


Hari Jumaat lepas, rombongan Cik Kiah telah menyerang rumah Cik Iena di Kampung Kering, Labu, Negeri Sembilan. Perjalanan yang sungguh mencabar fizikal dan minda sampaikan tersesat ke rumah tinggal yang menyeramkan, tapi berjaya ditempuhi dengan tabah. Paling syok sebab Puan Presiden The Housemate Club telah muncul di tempat kejadian bersama kaum kerabat beliau. Satu je tak best sebab Cik (Puan) Min dan Cik Yaya berada di luar kawasan liputan semasa kejadian mengakibatkan carta organisasi tidak lengkap.

Cik Iena telah mengalami satu episod ngeri dalam kehidupan setelah beliau disahkan ada tumor di spinal cord. Maka, satu pembedahan segera telah dilakukan untuk menghapuskan tumor tersebut dan mengakibatkan tulang berlabel c3 dan c4 telah dikeluarkan lalu meninggalkan parut lanun yang sangat ngeri di bahagian belakang leher beliau. Mujurlah Cik Iena berleher jinjang, maka kehilangan tulang tersebut tidak menjejaskan ke'vogue'an beliau.

Kami telah diperkenalkan dengan nenek sedara Cik Iena yang supercool dan comel sehingga berjaya menambat hati semua orang. Setelah bercuti selama 2 bulan, Cik Iena akhirnya telah memulakan tugas dengan jayanya berbekalkan keputusan cemerlang, gemilang dan terbilang yang diperolehi semasa menuntut di Adelaide dulu. Harap Cik Iena teruskan kehidupan dengan tabah dan berjaya menemui jodoh dalam jangka masa terdekat. InsyaAllah.

Sunday, February 14, 2010

Tetaplah menjadi bintang dilangit
Agar cinta kita akan abadi
Biarlah sinarmu tetap menyinari alam ini,
Agar menjadi saksi cinta kita
Berdua...
Berdua..

Sudah..
Lambat sudah...
Kini semua harus berakhir
Mungkin inilah jalan yang terbaik
Dan kita mesti relakan kenyataan ini
(Kasih Tak Sampai by Padi)

Awak,
Saya dah jumpa kesayangan saya. Saya tak perlu raikan Hari Kasih Sayang sebab hari-hari pun saya sayang dia. Saya harap awak jumpa kesayangan awak dan awak dapat raikan Hari Kasih Sayang yang awak idamkan selama ini. Takpelah kalau tak pernah sambut dengan saya pun, sebab kasih awak kat saya memang takkan pernah sampai.

Friday, December 04, 2009

"It's good to remember something that make us happy whenever we are feeling down, so that we know, actually we have such a wonderful life around us. There's a lot of people around you who do feel that you are so special and so close to our heart, mind and soul. Don't you ever let those people with hatred put you down. You are what you are. Just remember that we love you, no matter what, and we would always pray for your happiness. Insya-Allah, everything's gonna be fine. Just believe in that, ok?"
(President of The Housemate Club, 2009)

Wednesday, November 04, 2009

Sometimes some things are just too obvious to be ignored (Hamis Jalikha, 2009)

Monday, November 02, 2009


Dah lama abaikan FB, bukak je tengok ada gambar ni. Adoila, gila nostalgia di malam hari. Serious rindu kat semua mahkluk yang wujud dalam ni, memang dulu dah jadi habit suka tangkap gambar kasut. Sekali Ketua Delegasi pi upload pulak gambar ni dalam FB, memang KLMJ betul la. Haih. Dengan kegilaan kasut Keds la, dari gambar ni je terbukti 3 orang dok pakai Keds.

Sekarang semua dah tamat pengajian dan bawa haluan hidup masing-masing. Dok layan tengok gambar je la ubat kerinduan. Siang tadi Sivaji the Boss call, insyaAllah akan jumpa raya Haji ni. Dia ni cam ada instinct, tau je saya sakit ke, ada masalah ke, mesti dia rasa tak sedap hati. Terkejut sakan la dia bila tau saya baru je discharged dari percutian 3 hari 2 malam di Hospital Serdang. Puas la segala kata nasihat, macam masa dulu kami selalu ada persidangan meja bulat.

Serious rindu neh nak sama-sama duduk serumah, dok dalam bilik tunggu Ketua Delegasi panggil makan, dok gossip sama-sama, bila phone umah bunyi dok berebut dengan Ketua Delegasi sebab selalunya kami berdua je dok dapat call dari Malaysia. Weekend mesti busy dok pusing sana sini cari Garage Sale, pastu hepi gila beli buku seposen. Haih. Kenangan.

Apapun, semua yang indah pasti akan berkahir, kan? Cumanya harap masih tak terputus hubungan sampai bila-bila pun. Kawan sampai mati, boleh je kan?

Wednesday, October 14, 2009

Lagu ni lama dah ada di pasaran, cuma lately bila masuk kereta je, mesti cik Baby dok pasang cd, repeat berulang kali, katanya ni lagu yang Mak suka, penyanyi dia nama Rebecca. Konpius jugak, ada pulak ke penyanyi nama Rebecca nyanyi lagu Melayu punya sedap dan lancar aje. Rupanya penyanyi dia Boneca, bukan Rebecca. Payah betul cik Baby ni, punya konfiden dia betul. Dalam lagu ni, part yang bawah ni yang paling aku suka. Nanti nak edit part ni je guna AcidPro, pastu nak buat ringtone.

"engkau mahu sempurna
engkau jadi sempurna
biar aku bahagia dengan cela ku
engkau mahu malaikat
turun dari kayangan
biar aku bahagia dengan cela ku"

Thursday, July 16, 2009

Semalam tetiba je dapat sms dari Mak mintak password laptop, memang takde syak wasangka langsung, laju je reply sms Mak bagi maklumat yang diperlukan. Siap bagi instruction lengkap untuk pasang printer kalau-kalau Mak nak print resepi ke ape. Tak lama lepas tu, masuk lagi sms dari Mak.

Bukan main lagi budak kecik ni mengelat nak guna laptop. Geram betul. Terus hantar sms ugutan pulak kat dia.

Terus senyap je takde respond. Tak boleh jadi ni, terus call rumah cakap dengan dia. Macam-macam la alasan nak buat homework sambil dengar lagu la, sebab takut tertidur. Dah siap warning suruh tutup laptop, pi tidur before pukul 12, kalau tak nak doa biar dia jadi katak, boleh jadi makanan penanggal. Plan nak call dia balik tapi dah terpengsan awal. Bangun pagi ni, check handphone ada sms dari Mak. Tengok delivered time 2.25am.

Memang bertuah betul budak ni. Dengan Mak sekali dia goreng. Tak tau la pagi ni dia pi sekolah ke tak, kalau dah pukul 2.25am pun masih belum tidur. Haih. Payah betul ada kanak-kanak separa normal dalam keluarga ni.

Wednesday, July 15, 2009

Umur dah sebelas tahun, tapi masih lagi berfikiran macam budak tadika. Memang dia ni sebenarnya budak kecik umur enam tahun yang terperangkap dalam badan budak umur sebelas tahun. Boleh je orang lain letak nama kumpulan "berjenis" sikit, dia main belasah je pi letak nama "HAGEMARU". Macam tak bersalah je. Memang otak kartun betul budak Baby ni!
Ini adalah super lawak. Semalam baru je nak lelap mata, dapat sms dari Epah a.k.a Ustaz Abu suruh pi check blog dia. Malas nak turn on computer, bangun pagi ni baru semangat nak baca apa yang dia update. Semalam nak balik rumah Si Kucing, macam-macam hal jadi gara-gara Baby yang memang suka cari pasal.

Being the youngest in the family, memang Baby gila craving for attention. Dah degil tak nak dengar cakap Ustaz Abu, abang kesayangan dia suruh stop layan YouTube, pi tidur sebab dah pukul 12 tengah malam, dah dia melawan hempas buku segala, pastu dia pi pulak tampal satu rumah penuh dengan kertas bertulis "Ustaz Abu Gemuk". Balik je hantar aku kat rumah Si Kucing, ni yang depa tengok.

Penuh bertampal kertas kecik satu rumah

Kat dinding hall ada

Kat pintu bilik pun ada

Memang cari pasal betul la budak kecik ni. Dah la pagi nak pi sekolah bukan main seksa lagi nak bersiap, Ustaz Abu jugak nak rush pi hantar dia. Dah siap dapat surat amaran terakhir sebab datang lewat 31 hari berturut-turut pun, masih tak mau berubah. Ustaz Abu pun sama je bengong, pi balas pulak kat dia.

Respond dari "Ustaz Abu Gemuk"

Tak tau la pagi ni depa dok perang sakan, sapa hantar Baby pi sekolah. Gila nak melayan kerenah budak sorang ni. Aku boleh tumpang gelak je la. Haih. Macam-macam perangai.

Friday, June 26, 2009

Aku tidak boleh untuk tidak bersetuju dengan dia. Sebab apa yang aku tengah lalui sekarang ni sama dengan situasi yang cuba dia gambarkan. Haih. Banyak sangat benda yang aku simpan dalam hati, terlalu nak menjaga hati semua orang jadi aku rasa tak perlu diluahkan pun. Tanggung je la tekanan sorang-sorang.

Cuma sekarang ni dah mula rasa tenang, sejak aku pergi bawak diri dari syurga dunia tu. Tapi, rindunya kat Mak sama Ayah, dah la dorang pun tak berapa sihat sangat. Ayah sedih je masa aku salam dia, bagitau aku nak pergi. Mak pulak terus tanya bila aku nak balik sebelum aku melangkah keluar rumah. Kalau tak kuat memang dah berdrama swasta kat situ.

Apapun, harap Tuhan bantu aku untuk terus kuat dan tabah. I know I will.

Wednesday, May 13, 2009

Tuhan,

Dalam keadaan jauh beribu batu ni, sumpah saya amat risaukan keadaan Ayah nun jauh di tanah air. Mak pun bukan sentiasa sihat, tapi Mak lain, Mak superwoman, she can take the best care of herself without anyone having to worry about her. Ayah could not manage his own self without anyone preparing things for him. Dan itu yang amat merisaukan.

Bangun pagi saya terus teringat Ayah, tadi subuh larat ke Ayah turun sorang-sorang ke surau berjemaah? Walaupun kaki dah mula kebas dan tak rasa apa bila pijak ke lantai, Ayah seret jugak kaki ke surau, nak jugak berjemaah. Ayah memang lebih pentingkan 27 kali ganda ganjaran walaupun badan tak kuat mana. Itu jugak indicator nak tau Ayah masih bertahan ke tak. Pakcik Makcik geng solat dia kat surau tu pun dah sedia maklum, kalau Haji Radhi tak turun ni, maksudnya memang terlantar sakit, nak solat duduk pun tak boleh.

Dan bila dapat sms balasan sebaik sahaja maklumkan pada Ayah selamat jejak kaki di Adelaide, hati rasa tersiat. Selfish amat ke saya ni, ikut je kehendak hati nak balik Adelaide, nak apply PR, nak kerja sini, tapi tak fikir Ayah sendiri? This is what he wrote:

Alhamdulillah.
Kalau Ayah sampai masa, jangan Adik bersedih.
Semuanya ketentuan Allah.
Istiqamah kerjakan solat.
Set alarm sebelum waktu Subuh.
Nasihat Cat tentang solat Subuh berjemaah sebab tak ramai yang melakukannya.


Itu yang tak pernah lekang dari mulut Ayah. Walaupun dah mula lupa banyak benda, bacaan dalam solat pun kadang ada tersilap tersasul, solat jugak yang Ayah titik beratkan pada anak-anak. Bila Ayah bercadang nak jual segala pusaka warisan, nak agihkan segala sisa harta yang berbaki, cepat-cepat Mak ambil tindakan sorok semua buku akaun dan dokumen penting. Sebak sangat rasanya bila Ayah mula menyiapkan diri, menyusun langkah untuk pergi ke alam sana meninggalkan kami semua.

Banyak sangat jasa pengorbanan Ayah yang belum sempat kami balas. Kami belum bersedia untuk meneruskan hidup tanpa seorang manusia dipanggil Ayah. Nama Ayah juga akan saya bawa ke sini sana, takkan pernah bertukar binti saya sampai ke hujung waktu sekalipun.

Tuhan, beri saya sedikit waktu. Saya sanggup lupakan semuanya untuk Ayah. Biarlah selagi masih ada usia, berikan saya dekat dengan Ayah. Bantu saya ye, Tuhan? Tolong bantu saya.

Sunday, May 10, 2009

the energy bar

Selamat Hari Emak, Mak!
Peluk Cium Juta-Juta.

From Your First Daughter; Down Under.


Selamat Hari Emak buat Mak yang di alam sana.
I am gonna love him, as much as you did, when you were still here with us.
Janji.

Friday, May 08, 2009

I wish I have my own money, so I didn't have to ask for yours.

T__T

Tuesday, May 05, 2009

It hurt so much having to wake up next to a stranger in the morning, knowing that your warmth body is not there, your sleepy face looking at me with your lovely smile is no longer exist, and I am all cried out upon realizing that you are thousands miles away from me, and I have to wait for zillion days just to be in your arms again. That’s the reason why I rather slept on the floor, in the comfy sleeping bag, than having to sleep on the bed with someone else, instead of you.

I miss you, sweetheart. I really do.

Wednesday, April 29, 2009

My everdearest bedmate (I know you'll be reading this),

The day has finally come for me to leave you. When I saw you sleeping last night, tears flowing down my eyes, knowing that we are going to be far apart for God knows how long. Please take the best care of yourself while I'm gone, and bear in mind that I love you so much, beyond infinity. I'll bring you in my heart, wherever I go, and I am so gonna miss you. Please pray that I am going away only for a short while, and insyaAllah, we'll be together again. Take care, sayang and be good.

Tonz of love,
Your Sayang.