Friday, October 16, 2009

Hari tu ada tengok satu slot dalam rancangan Wanita Hari Ini kat TV3. Topik dibualkan, sikap jangan putus asa, fokus kat pasangan yang dah lama berkahwin tapi tak dikurniakan anak lagi. Panel jemputan tu, seorang ustaz dan satu pasangan yang berbelas tahun dah kahwin tapi belum ada rezeki nak timang cahaya mata. Apa yang menarik dalam topik perbincangan tu yang bagi kesan kat aku adalah seperti berikut (eh.. cam skema pulak tetiba) :
  1. Ustaz tu cakap, Nabi Ibrahim dulu umur 80 (ada pendapat kata 90) baru dapat anak pertama, itu pun hasil dari perkahwinan kedua dengan Siti Hajar. Tak dapat dibayangkan kalau keadaan sekarang ni, umur 80 baru ada anak? Haih. Berat cabaran dan dugaan tu, kan?
  2. Satu pesan ustaz tu, jangan ada sikap putus asa dan teruskan berdoa. Tapi kadang-kadang kalau kita dah sehabis daya berusaha masih jugak tak dapat sesuatu benda tu, kita kena redha, dan belajar terima hakikat. Ada sebab kalau Tuhan tak nak bagi, lebih-lebih lagi kalau benda tu memudaratkan, bukan bawa kebaikan pun kat kita.
  3. Jangan ada buruk sangka kat Tuhan, sentiasa sangka baik, hati kena bersih. Jangan argue kerja Tuhan, jangan bandingkan apa yang kita dapat dengan orang lain, sebab setiap apa yang Tuhan bagi tu, memang dah bahagian masing-masing, tak perlu dipertikaikan.
  4. Ada seorang caller kongsi pengalaman, dia sangat nak anak dan buat macam-macam cara sampai akhirnya mengandung. Sedihnya, doktor memang larang dia mengandung sebab dia ni ada macam-macam penyakit bahaya macam ketumbuhan segala, anak dia tu lahir je terus dihantar ke hospital kat KL untuk rawatan lanjut, dia tak sempat tengok pun anak dia. Suami dia pulak tiap-tiap malam tak balik rumah, tinggalkan dia sorang-sorang. Kesian kan, mesti ada sebab Tuhan tak nak bagi dia anak, tu la ustaz tu cakap kita kena terima hakikat kalau dah memang bukan rezeki kita nak dapat sesuatu tu.
  5. Pasangan yang datang tu sangat supercool, both husband and wife, diorang dah cukup lali dengan pertanyaan orang pasal bila nak ada anak. Diorang dah berusaha macam-macam, ada sekali tu sampai setahun setengah ulang alik Klinik LPPKN dapatkan rawatan, akhirnya doktor nasihatkan untuk berhenti dapatkan rawatan sebab diorang takde masalah kesihatan pun sebenarnya. Dua-dua sesuai je untuk dapat anak, cuma rezeki je Allah tak bagi lagi. In the end, diorang ambik anak angkat, dan hidup riang aman gembira.
Pengajarannya, kalau kita nak sangat sesuatu, belum tentu benda tu baik untuk kita, maka Allah tak bagi mesti ada sebabnya. Jangan suka tuding jari sana sini, salahkan keadaan, buruk sangka dengan Tuhan sebab jalan hidup ni, Allah tentukan dari kita dalam perut ibu lagi. Cuma jangan mudah putus asa, dan usaha selagi terdaya, kalau tak dapat jugak, redha!

InsyaAllah aku harap aku akan sentiasa ingat benda ni kalau aku kecewa tak dapat sesuatu yang sangat aku harapkan.

No comments: