Thursday, May 20, 2010




Abah,
Hari ni cukup sebulan Abah duduk rumah baru. Sekejap je kan masa berlalu. Setiap kali teringatkan Abah, rasa sayu sangat hati ni. Macam ada je unfinished business. Takpelah, walaupun banyak persoalan yang tak terjawab, saya harap sangat Abah tenang je dekat sana. Saya selalu pujuk hati, Abah sekarang dah jumpa cinta Abah kat sana, Abah gembira dapat jumpa dengan Mak balik.

Abah,
Sepatutnya kami sambut ulang tahun kelahiran Abah beberapa hari sebelum Abah pergi. Kak Nor dah siap tempah handmade card dekat kawan dia. Cantik sangat. Tapi Allah lagi sayang Abah, tak sempat Kak Nor nak bagi Abah baca isi kandungan kad yang lawa ni, Abah dah pergi dulu tinggalkan kami. Mungkin itu sebabnya Kak Nor tak henti-henti nangis, berusaha kesat air mata dia sebab tak nak bagi menitis jatuh ke atas Abah masa dia cium Abah buat kali terakhir, sebelum kain putih tutup muka Abah sepenuhnya.

Abah,
Cucu Abah, Nasyran Al Fath dah lebih 5 bulan umur dia. Semakin bijak dan bertambah comel dengan keletah dia yang mencuit hati kami semua. Kalaulah Abah ada dengan kami sekarang ni, mesti Abah seronok melayan si kenit ni. Setiap hari, ada je benda baru yang dia buat untuk tarik perhatian kami. Harapnya, si kenit ni akan membesar dengan sihat dan ceria selalu, menjadi anak yang soleh. Nanti dia dah besar, dah faham, kami akan ceritakan pasal Atuk Ali dan minta dia doakan kesejahteraan Abah dekat sana.

Abah,
Semalam saya mimpikan Abah sampai saya terjaga. Termenung sekejap sebab terkilan tak dapat tengok Abah lama-lama. Saya cuba tidur balik,mana tahu Abah akan muncul balik dalam mimpi saya. Tapi, takde pun. Haih. Terus rasa rindu kat Abah tu muncul. Sebaknya rasa bila teringat kat Abah.

Abah,
Kami dah dapat rumah, sekarang ni tengah sibuk pindahkan barang. Tak sempat Abah nak datang rumah kami kan. Takpelah Abah, rasanya mesti Abah ada peluang jugak jenguk kami, walaupun kami tak nampak Abah kat mana. Apapun, kita cuma berpisah jasad je, ingatan kami kat Abah tetap kekal sampai bila-bila.

1 comment:

cindir-rela said...

sedihhh sangat!!!!!!!!!!!!!:(


i follow u...:)

saye memang selalu mimpi arwah2 keluarga yang da pergi..

kalau terjaga, cepat2 sedekahkan alfatihah ye kak!

paling sedih, mimpi arwah abah angkat saye siksa dlam kubur...meraung saya bangun...:(