Saturday, September 20, 2008

Situasi I
Leha bertembung Usop, kawan sekolah rendah berbelas tahun dulu di sebuah pasaraya.
Usop: Hai, awak ni Leha kan? Kenal tak saya, Usop?
Leha: Eh, Usop. Lama tak jumpa kan?
Usop: Tu la. Eh, dah berapa orang hero dengan heroin?
Leha: Ha? Apa awak cakap ni?
Usop: Eh, bukan awak dah kahwin ke?
Leha: Bila masa pulak saya kahwin?
Usop: Rasanya ada kawan bagitau, tengok awak letak gambar kahwin kat Friendster.
Leha: Bila masa pulak saya letak gambar kahwin? Saya single lagi la.
Usop: Owh, mungkin salah orang. Sori ye?
Leha: Hurm, apa-apa je la.
Usop: So, awak belum kahwin la ni? (dalam hati: ada peluang la aku nampaknya)

Situasi II
Minah berborak melalui YM bersama Mamat, rakan yang sudah lama menyepikan diri sejak tamat SPM dulu.
Minah: siapa lagi kawan sekolah dulu yang awak contact?
Mamat: leman, saad, joyah, kiah. ada lagi, tapi tu je yang selalu contact tanya khabar.
Minah: leman yang skema tu ke? dia watpe je sekarang ni?
Mamat: dia dah kerja dekat syarikat gergasi XYZ, gaji pun lumayan.
Minah: dah rezeki dia la tu kan?
Mamat: awak pergi la tackle dia, dia single lagi.
Minah: eh, kenapa pulak tiba-tiba saya nak tackle dia?
Mamat: kenapa? awak dah ada boyfriend ke?
Minah: bukan, saya pun single jugak la. tapi pelik la tetiba je nak tackle dia, contact pun tak.
Mamat: saja je saya cakap camtu. (dalam hati: single ni, ada chance la aku ngorat dia)

Situasi III
Bapa Pah seorang pesara guru yang mengajar di sebuah sekolah di pinggir kota di mana Ali merupakan salah seorang muridnya dulu. Ali menghubungi Pah setelah mendapatkan nombor telefonnya dari Bapa Pah.
Ali: Ramai kawan-kawan sebaya kita ni dah kahwin kan. Awak bila lagi?
Pah: Saya tak terfikir lagi pasal tu, lagipun baru mula kerja kan. Tak stabil pun lagi.
Ali: Tapi takkan takde perancangan kot?
Pah:Banyak lagi benda lain yang saya kena fikir. So, biarlah dulu soal tu.
Ali: Boyfriend awak cakap apa?
Pah: Tak cakap apa pun, sebab saya ni mana ada boyfriend.
Ali: Oh, ingatkan awak ada boyfriend, tu yang saya tanya.
Pah: Awak tanya saya ni, awak tu takde perancangan ke?
Ali: Perancangan tu ada, cuma calon je takde lagi. Ni yang tengah mencari ni. (dalam hati: awak la calon yang saya nak)

Situasi kat atas ni, betul-betul berlaku, cuma nama watak ditukar untuk melindungi identiti sebenar. Aku cuma pelik bila orang yang dah lost contact berbelas tahun dulu, tiba-tiba je muncul terus tanya soalan-soalan peribadi macam ni. Sekarang ni, kalau umur tu dah mencecah 24 tahun dan ke atas, memang akan muncul soalan macam ni ke bila dah lama tak jumpa atau tak contact kawan-kawan lama?

Adakah semua orang terdesak untuk kahwin awal (baca: sebelum 24 tahun) dan sangat aneh sekiranya anda berusia lebih 24 tahun tetapi tiada perancangan untuk berkahwin, malah lebih teruk lagi tanggapan masyarakat jika anda tidak mempunyai calon. Belum lagi sekiranya anda mempunyai teman rapat sejantina dan sering ke sana-sini bersama, pasti ada mulut jahat yang menuduh anda pasangan gay / lesbian.

Hidup ini aneh kan? Manusia spesies ni lagi aneh. Haih.

PS: Nanti balik raya aku kahwin, ok? Lepas tu aku letak gambar dekat friendster dengan hero dan heroin seramai 10 orang, cukup nak buat 2 team basketball. Tapi aku takkan kahwin la dengan Leman yang gaji lumayan kerja dekat syarikat gergasi XYZ tu, dan harap-harap pasni aku tak payah jawab dah soalan 'bila nak kahwin' kan?

No comments: