Friday, October 17, 2008

Blog ini telah sekian lama diabaikan, tidak dikemaskini kerana tuannya telah pulang melawat kawasan selama dua minggu. Terdapat beberapa peristiwa yang berjaya dirakamkan dalam kotak ingatan tuannya sepanjang tempoh persembunyian di sebuah lokasi yang tidak misteri. Berikut disenaraikan beberapa fakta, kisah, ceritera tuan blog untuk tatapan bersama.

1. Perjalanan dari Adelaide ke Gold Coast pada pagi 21 September menaiki pesawat Virgin Blue, mengambil masa kira-kira 2 jam. Terdapat sedikit masalah timbul semasa pemeriksaan masuk bagasi sehingga terpaksa menunggu ahli rombongan terulung tiba untuk menumpangkan muatan yang terlebih timbangan ke dalam bagasi beliau.

2. Tiba di Gold Coast, menyimpan beg di peti simpanan, perjalanan diteruskan ke Harbour Town dengan menaiki 3 bas memakan masa 2 jam untuk tiba. Boleh sampai ke Adelaide semula nampaknya. Malangnya, tiada tawaran menarik, hanya berjaya membelikan dua helai baju raya untuk ayah tersayang di butik Colorado.

3. Terus ke Surfers Paradise, membeli cenderamata di Hard Rock Cafe, ahli rombongan terulung ingin membeli belah di DFS Galleria, tapi malangnya tidak beroperasi di hujung minggu. Dengan gaya kecewa, bercadang membungkus makanan untuk berbuka puasa di Restoran Maharani, malang sekali lagi, Haji Nordin sudah mula bercuti raya. Keputusan akhir, membeli Chicken Beryani di Sher e Punjab untuk dimakan ketika berbuka puasa nanti.

4.Terdapat masalah untuk daftar masuk bagasi di kaunter Air Asia X, tetapi berjaya diselesaikan dek kebijaksanaan pakcik yang super kewl di kaunter tersebut. Tepat jam 9.50 malam waktu tempatan, berjaya meninggalkan bumi kangaroo dengan menaiki pesawat D72703 ke LCCT.

5. Tiba di LCCT tepat jam 4.05pagi, selesai urusan di kaunter imigresen, tetapi keluarga tercinta masih belum muncul di tempat kejadian. Menemani teman serumah daftar masuk penerbangan ke Kuching.

6. Selesai urusan, muncul ahli keluarga yang dinantikan. Membawa bekalan Big Mac yang diidamkan sejak sekian lama. Bersahur secara berjemaah di belakang kereta di tempat parkir, sebelum meneruskan perjalanan pulang.

7. Bersolat Subuh sebelum tidur keletihan setelah tidak berjaya melelapkan mata melebihi 10 minit di dalam penerbangan.

8. Dikejutkan dek panggilan telefon oleh ahli rombongan terulung, meminta bantuan untuk ke LowYat membeli barangan komputer sebelum beliau berangkat pulang ke Sabah keesokkan harinya. Bersiap-siap dan baru sedar tinggal keseorangan di rumah. Ada satu lagi kereta tersadai di tempat parkir, tetapi tiada keberanian untuk memandu. Menelefon ayah meminta bantuan hantar ke stesen STAR LRT berdekatan.

9. Membeli-belah dalam keadaan separa sedar dek mengantuk yang melampau. Bandaraya KL penuh sesak dengan orang yang mungkin sudah mula bercuti untuk sambutan Hari Raya yang bakal menjelang tiba. Ahli rombongan terulung membelikan sedozen Big Apple Donuts untuk dibawa pulang ke rumah. Sangat sedap di luar batasan normal, berjaya mengalahkan kesedapan Krispy Kreme yang dimakan di Melbourne dan Sydney. Masih terasa kesedapan Choreo, Duran Duran.

10. Pulang dalam Monorail yang penuh sesak sehingga kemek kotak donut yang dibeli. Sangat panas hati tapi kerana berpuasa maafkan saja. Telah secara tidak sengaja meninggikan suara pada yang mengambil kesempatan menolak dan meraba semasa bersesak menaiki monorel. Maaf, itu yang selalu membuatkan saya benci menaiki pengangkutan awam di Malaysia. Kalaulah semua orang boleh meniru gaya hidup orang tempatan di Australia yang mematuhi peraturan dan bersopan santun menaiki pengangkutan awam, kan bagus.

11. Berbuka puasa buat kali pertama di rumah. Seperti dijangka, mak masak kwey teow kerang kegemaran. Sangat lazat tidak terhingga mengakibatkan kepuasan maksima dan menambah dengan banyak sekali.

Selesai kisah hari pertama di tanahair tercinta. Akan disambung sekiranya dirasakan perlu. Sampai jumpa lagi ya? (",)

No comments: