Monday, October 20, 2008

Maaf. Kehidupan sejak akhir-akhir ni semakin menyesakkan. Ini jalan hidup yang saya pilih, dan harus diteruskan dengan tabah. Tinggal sebulan saja lagi sebelum saya tamatkan pengajian di sini (InsyaAllah). Cuma saya sudah mula kehilangan orang-orang tersayang. Konflik, masalah, salah faham, pertengkaran silih berganti. Saya buntu, kerana hidup saya tetap ceria gembira di sini, cuma masalah mereka yang jauh di tanahair membebani fikiran saya.

Jarang saya luahkan persoalan di hati, tapi bagaimana rasanya ya jika semalam kita gelak tawa ria, tapi hari ini dikejutkan berita dari pakar perubatan, menjangkakan hayat kita cuma tinggal sebulan dua? Memikirkan terlalu banyak perkara yang belum selesai urusannya, bukan saja sesama manusia, malah dengan Tuhan sendiri kadangkala terlupa dari ingatan.

Apakah cara terbaik untuk kita hadapi semua tu? Memikirkan bila-bila masa saja kita boleh dijemput pergi. Meraung menggila mengenang nasib diri? Atau bersiap-sedia untuk kembali ke sisi Sang Pencipta? Atau lebih penting berhibur sepuas hati selagi punya kesempatan? Di sinilah seharusnya kita tepuk dada, tanya iman.

Saya buntu. Tidak tahu apa reaksi terbaik harus diberikan, bila dimaklumkan orang yang sangat saya sayang, dalam keadaan yang agak kritikal sekarang. Dan saya jauh dari tanahair, sedang berperang dengan tugasan dan peperiksaan akhir yang bakal muncul kurang dari sebulan lagi. Mana satu yang harus saya pentingkan sekarang?

Payah, pedih, kecewa rasanya bila kehilangan orang tersayang. Dalam keadaan sekarang, saya seharusnya bersedia untuk menerima berita sedih bila-bila masa saja. Orang yang saya sayang akan pergi meninggalkan saya sekelip mata. Apa yang seharusnya saya lakukan? Saya dah terlalu banyak meminta pada Maha Esa, dan saya tak pernah berhenti berdoa untuk yang terbaik.

Tapi bagaimana pula kalau yang terbaik itu untuk orang tersayang pergi buat selamanya dari hidup saya? Tepatkah cara saya berdoa sebenarnya? Jujurnya setiap hari bangun pagi, pasti saya tertanya, masih ada peluangkah untuk saya bertemu dia nanti? Masih ada ruangkah untuk kami saling bertanya khabar, merindu, menyayangi hubungan yang telah sekian lama terjalin?

Maaf. Ini bukan ruang sepatutnya saya luahkan rasa di hati. Cuma jika yang tersayang membaca catatan saya di sini, sekiranya dia punya kesempatan, terima kasih saya ucapkan di atas segala kekuatan dan ketabahan yang dia pinjamkan pada saya selama ini. Terima kasih juga kerana pernah muncul dalam kehidupan saya, dan memberi kenangan suka duka untuk saya simpan sampai bila-bila.

Yang Maha Pengasih, Maha Pengampun,
Seharusnya berikan yang terbaik untuk dia. Saya akan cuba redha, walau seperit mana pun keadaannya nanti. Keadaan ini juga buat saya semakin kuat untuk terus menetap di bumi asing ini, tanahair sendiri penuh kenangan menyakitkan. Semoga saya terus tabah.

No comments: