Saturday, June 27, 2009

Dulu masa kecik-kecik, kawan sepermainan aku yang paling rapat adalah Abang. Mana je dia pergi, mesti dia usung aku sekali. Agaknya sebab tu la aku takde main masak-masak ke, main anak patung ke, main doktor-doktor ke. Balik-balik main layang-layang, main guli, main gasing, tak pun main tembak-tembak.

Abang ni ada satu perangai aneh. Dia suka kutip barang yang dijumpa tepi jalan. Pastu penuhkan poket seluar dia dengan barang-barang tu. Dulu keluar mesti nak pakai seluar pendek yang ada poket di kiri kanan seluar. Pastu mula la sumbat segala macam mak nenek dalam tu. Paling tak best sekali, Mak akan pakaikan aku seluar pendek yang berpoket satu di belakang, tapi seluar tu akan diterbalikkan. Maknanya, bahagian poket tu akan tukar ke bahagian depan.

Memang satu peluang besar untuk Abang sebab bila poket seluar dia penuh, dia sumbat segala macam mak nenek dalam poket seluar aku. Muka tak bersalah pulak tu. Balik je rumah, sibuk punggah barang yang dia kutip. Dah la benda tak berfaedah, batang aiskrim la, getah bulat la, askar kecik kaler hijau yang patah tangan la. Memang aneh dia ni.

Pastu punca utama nak bagi aku pun sama kena marah dengan Mak. Kalau dah tiap-tiap hari bawak balik sampah, haruslah kena libas dengan tali pinggang kan? Tapi betul degil dia ni, mana pernah serik. Insaf la kot sehari dua, pastu buat balik perangai. Agaknya aku pun tahan je dengan perangai dia, dengan libasan tali pinggang, sebab dah takde kawan lain kot.

Lagipun Mak dah pesan, nak keluar main mesti berdua. Balik pun berdua, walaupun selalunya Abang mengelat hantar aku balik separuh jalan sebab dia nak pergi main dekat tepi lombong dengan Fahmi. Silap besar strategi dia tu, dah tentu kalau keluar rumah berdua, balik pun kena berdua kan?

Sampai rumah sorang diri je, habislah nak susun ayat menjawab soalan Mak. Aku ni selalu jadi balaci tolong bukak pintu belakang bilik air, senyap-senyap macamlah Mak tak tahu. Akhirnya, dua-dua kena libas dengan getah paip sebab buat pakatan jahat. Dahlah kaki dia penuh berselut aku kena tolong cuci sampai bersih. Ni patutnya dah besar camni aku kena mintak ganti rugi la atas segala kecederaan yang aku tanggung dulu untuk selamatkan dia.

Agak-agak berapa aku layak claim ye?

No comments: