Sunday, June 28, 2009

Hari tu masa teman Encik Kucing tengok match Brazil vs Itali, aku yang slow amat bab bola sepak ni, kept on asking soalan yang kengkadang agak bimbo jugak. Memula memang la soalan aku dilayan, tapi lama-lama aku rasa beliau pun agak tekanan sebab aku asyik tanya soalan yang sama je. Beliau pun mula jawab secara kasar, yang buat aku rasa sentap tetiba. Spontan terkeluar dari mulut aku pasal Ayah yang tak pernah jemu nak layan kerenah aku yang suka tanya macam-macam soalan walaupun soalan bodoh sekalipun.

Aku suka layan Ayah tengok sukan, tak kira sukan apa sekalipun. Masa match tenis baru ni, aku layan je Ayah tengok setiap game, pastu mula tanya macam-macam soalan. Ayah tak pernah rimas pun, tak pernah rasa terganggu, jawab je soalan yang aku tanya berkali-kali. Pastu siap terangkan secara detail segala maklumat lanjut tentang tenis. Apa itu Aces, berapa games dorang kena main, cara permarkahan dan corak permainan. Baru aku tahu segala mak nenek pasal tenis ni.

Aku ingat lagi kutuk si Nadal tak habis-habis pakai baju pink. Tapi Ayah cakap Nadal pakai pink to show some support to sorang pemain golf yang isterinya suffering from breast cancer! First time aku dengar pasal ni dari mulut Ayah sendiri, selama ni banyak je aku baca gossip Nadal pakai baju pink, fashion victim la, orang semua dok kutuk dia baik punya. Sebenarnya bagus jugak Nadal ni ye? Concern pasal breast cancer segala.

Masa kecik-kecik dulu kan, takde Astro pun, setakat TV1, TV2 dan TV3, memang limited sangat untuk Ayah tengok sukan. Jadi kat rumah ada satu radio bukan untuk FM, AM je, ada untuk SW1 dan SW2. Aku tak pernah tahu apapun pasal semua tu, tapi Mak cakap Ayah selalu dengar BBC UK melalui SW1 ataupun SW2. Biasanya balik kerja, lepas makan Ayah akan pusing tombol kat radio tu untuk cari stesen radio yang dia suka, lepas tu duduk senyap je mendengar melalui radio tu. Dahlah orang tu cakap laju, British English pulak tu, memang aku tak faham satu apapun. Tapi tu la aktiviti wajib Ayah tiap-tiap hari.

Ayah memang minat semua jenis sukan. Bukan setakat minat tengok je, Ayah tahu semua sejarah setiap sukan tu, siapa atlet yang cemerlang, siapa yang terbaik, segala syarat peraturan setiap sukan tu Ayah tahu. Aku sangat kagum dengan Ayah. Pernah ada temasya sukan disiarkan di TV, masa tu acara renang berirama. Kebetulan Tok ada kat rumah masa tu. Ayah khusyuk je tengok. Tok dah buat muka pelik. Lepas tu ada pulak acara gimrama. Ayah masih khusyuk layan TV. Lagi Tok buat muka pelik.

Tok tanya Mak, kenapa Ayah dok tengok perempuan seksi macam tu kat TV? Mak gelak je, sebab memang Mak tahu Ayah bukan gatal nak tengok perempuan seksi tak cukup pakaian, tapi Ayah memang minat semua jenis sukan. Aku rasa sampai hari ni Tok masih confuse sebab tak dapat penjelasan lanjut dari Mak.

Sekarang ni dah pencen pun, dengan macam-macam penyakit menyerang, Ayah masih tetap gigih tengok sukan. Tapi dari dulu sampai sekarang, satu je yang tak pernah berubah. Ayah akan sentiasa senyap masa tengok sukan, takde nak sorak bagai, takde nak emo marah ref ke. Tengok bola sepak pun boleh cool je. Aku je yang suka emo lebih, terjerit sini sana, padahal kalau Ayah tak terangkan, haram tak tau satu apa pun pasal sukan.

Baru ni Ayah layan snooker match dekat TV, Encik Kucing terkejut kot, dia tegur Ayah, Ayah senyum je. Pelik agaknya Pak Haji pun layan snooker. Hehe. Tu belum dia tengok Mak Hajah layan game snooker kat PC, sampai addicted siap tanya Abang kalau-kalau Abang boleh bawak dia pi main snooker kat kedai. Gila lawak Mak Hajah ni.

Betul la Mak cakap, dalam keadaan sekarang ni, remembering the good old days adalah cara terbaik untuk elakkan depressed dengan keadaan kesihatan Ayah yang tak menentu. Biarlah takde orang baca pun blog ni, tapi ini langkah terbaik untuk ingat semua kisah indah tentang Ayah. InsyaAllah, aku akan terus menulis semua yang indah tentang Ayah. Janji.

2 comments:

arkhaios said...

semoga semuanya elok sejahtera..

missaussie said...

insyaAllah (",)